Årets norska innovation för TV 2-lösning

Publicerad: 9 november, 2015

Norska TV 2:s nyutvecklade lösning Program Monitor har tilldelats Den Norske Dataföreningens BI-pris för bästa innovation 2015. Lösningen är utvecklad av Knowit och ID Management.

Program Monitor möjliggör för TV 2 att mycket snabbare agera och ta beslut om program och kanaler baserat på hur de uppfattas av publiken. Lösningen, som är utvecklad av ID Management och Knowit, fick det årliga innovationspriset med en motivering från juryn som lyfte fram att "hur information från sociala medier integreras och analyseras tillsammans med data från interna källor och automatiska media mätningar. Resultaten presenteras och visuellt för slutanvändaren".

Lösningen ger TV2 mycket bättre möjligheter att förutsäga hur bra ett program kommer att lyckas och hur många tittare det kommer att få.

– TV 2 har mer än en miljon följare av sina program i sociala medier, och analyser av kommentarer och delningar är en av de viktigaste komponenterna i lösningen. Detta är ett mycket gott exempel på hur det är möjligt att hämta stora värden när man tolkar och analyserar ”Big Data”. Vi har utvecklat detta som en molntjänst och har redan planer på hur vi ska kunna hjälpa flera kunder med liknande behov, säger Ingvar Larsson, ansvarig för Knowit Decision i Oslo.

BI-priset delas årligen ut av norska Dataföreningens expertgrupp för Business Intelligence. Utmärkelsen går till det företaget som kan visa till den mest innovativa lösningen och som samtidigt är utvecklat och förvaltat efter bästa praxis för Business Intelligence- och datalagringslösningar. BI Priset delades ut första gången 2009.