Knowit kraftsamlar för flyktingar i nöd

Publicerad: 10 september, 2015

Medarbetare på Knowit har tagit initiativ till att skänka bidrag till FNs flyktinghjälporganisation UNHCR. Efter ett internt upprop har dotterbolagen i Knowit samlat ihop 410 000 kronor. Det är stora flyktingkatastrofen som djupt berört många medarbetare. Och när en medarbetare gick från medkänsla till handling startade insamlingen.

På stränder där vi tidigare legat i solstolar och njutit av ledighet och vädret, kämpar i dag människor för sin framtid. I stort sett alla som bor i Norden tillhör världens rikaste människor och flera medarbetare på Knowit menade att det är dags att vi delar med oss till de som flyr krig, fattigdom, svält och död. Knowits dotterbolag har beslutat att gå ihop och bidra tillsammans.

– Vi på Knowit Secure kände att vi måste hjälpa till. Därför har vi bestämde vi oss för att utmana våra kollegor att ge en gåva till UNHCR. Om vi alla tillsammans ger kan vi bidra till att lindra den värsta flyktingkatastrofen sedan andra världskriget. Och när vår vd Per Wallentin stöttade idén startade insamlingen. Responsen blev långt över förväntan. Jag är otroligt stolt över att jobba på ett bolag med den attityden, säger Åsa Schwarz på Knowit Secure.

– Jag och många med mig har blivit djupt berörda av den stora flyktingkatastrofen som vi läser om dagligen. Jag har under de senaste dagarna fått många förslag från våra medarbetare om hur vi kan hjälpa till. Det har varit allt från att ge privata bidrag, att erbjuda sin fritid till att arbeta åt en organisation eller att vi på Knowit gemensamt bidrar. Jag är både glad och stolt över att så många hört av sig. Det visar att vi bryr oss, säger Per Wallentin, vd och koncernchef för Knowit.

UNHCR är en opolitisk organisation som grundades 1950, efter ett beslut av FN:s generalförsamling. UNHCR:s uppgift är att ge människor på flykt internationellt skydd och finna varaktiga lösningar för deras svåra situation.