Knowit satsar på Umeå IK FF:s framtid

Publicerad: 26 februari, 2013

IT-konsultbolaget Knowit och Umeå IK FF har tecknat ett avtal där bolaget stöttar klubbens nya junior- och talangsatsning de kommande två åren, med option på en förlängning.

– För oss på Knowit känns det mycket att bra att stötta Umeå IK damfotboll i deras väg tillbaka till absoluta toppen. Och den väg man valt känns helt rätt. Vi kan se en parallell i vår egen verksamhet, där även vi vill attrahera de bästa, säger Erik Johansson, vd för Knowit Norrland AB.

– Dessutom ser vi gärna ännu fler tjejer i vår bransch, som är relativt mansdominerad. Vi är därför helt övertygade om att satsningen på tjejerna i Umeå IK även kommer att vara till stor nytta för oss ur ett rekryteringsperspektiv, då vi visar genom handling att vi satsar på unga duktiga tjejer, säger Erik Johansson.

Avtalet innebär att Knowit stödjer klubbens nya inriktning med att utveckla egna talanger. Ett arbete som iscensatts efter den ekonomiska kris som hotade klubben hösten 2012.

Umeå IK FF är ett av svensk damfotbolls framgångsrikaste lag genom tiderna med sju SM-guld och två Champions League-titlar. Umeå IK FF:s nya strategi är att komma tillbaka till toppen genom att utveckla egna spelare.

– Att Knowit valt att samarbeta med oss är fantastiskt, det ger oss en möjlighet att resurssäkra en viktig del i vår sportsliga framtid. Tillsammans med Knowit har vi kunnat satsa oss ur krisen genom att starta ytterligare ett utvecklingslag. Vi är oerhört tacksamma att Knowit vill vara med på den satsningen, säger Umeå IK FF:s klubbchef Niklas Westman.

UIK:s nya sportsliga inriktning har redan hunnit göra avtryck. Klubben har närmast matat ut spelare till de olika flick- och juniorlandslagen den sista månaden.

Inte mindre än tolv spelare från Umeå IK FF finns representerade i allt från F 16-landslaget och hela vägen upp till Pia Sundhages A-landslag.

Läs mer på: http://umeaik.se/nyheter/knowit-stoettar-umeaa-ik-ff/