Knowit startar danskt bolag för beslutsstöd

Publicerad: 7 januari, 2015

Knowit stärker sin verksamhet inom beslutsstöd genom att starta Knowit Decision Danmark i Köpenhamn från och med den 1 januari 2015. Bolaget är från start partner med SAS Institute, världens ledande programvaruleverantör inom big data och business intelligence. Jim Nielsen som har utsetts till vd för bolaget har varit chef på SAS Institute i Danmark och kommer närmast från konsultbolaget Wilke.

Knowit har som mål att bli 40-50 medarbetare inom de närmaste fem åren och vara en av de mest kompetenta inom områdena big data, business intelligence, analys och stöd i att omvandla beslut till handling för sina uppdragsgivare.

– Big Data har blivit det nya fokusområdet i styrelserummen. Varför? Människor måste ta mer och mer riskfyllda beslut. Att minska osäkerheten i dessa beslut efterfrågas som aldrig förr. Antaganden ersätts med fakta på alla nivåer i organisationen. Intelligens har blivit den nya valutan i modernt ledarskap: Processer och teknologier som ger kunskap är skillnaden mellan framgång och motgång, säger Jim Nielsen, vd för Knowit Decision Danmark.

Knowit är sedan många år en ledande partner till SAS Institute i Norge och Sverige. Den nya satsningen kompletterar den befintliga verksamheten inom området och i Danmark. Det är Knowits ambition att ha ett nära samarbete mellan de tre nordiska länderna.