Kommuniké från årsstämma i Knowit AB

Publicerad: 28 april, 2015

Knowit AB (publ) har idag avhållit årsstämma och beslöt följande:

Styrelse

Till styrelsen omvalde stämman Mats Olsson, (ordförande), Carl-Olof By, Camilla Monefeldt Kirstein, Cecilia Lager, Jon Risfelt, Pekka Seitola och samt valde stämman Liselotte Hägertz Engstam som ny ledamot.

Revisor

Till revisor omvaldes Öhrlings Pricewaterhousecoopers AB för tiden intill slutet av årsstämman 2016 med Anna-Clara af Ekenstam som huvudansvarig revisor.

Utdelning

Årsstämman beslutade att för räkenskapsåret 2014 dela ut 3,25 kronor per aktie, med avstämningsdag den 30 april 2015. Utbetalning beräknas ske den 6 maj 2015.

Valberedning inför årsstämman 2016

Inför årsstämman 2016 ska valberedningen bestå av en representant för var och en av de tre röstmässigt största ägarregistrerade aktieägarna den 30 september 2015 samt styrelsens ordförande, som ska kalla valberedningen till dess första sammanträde. Namnen på valberedningens medlemmar med uppgift om vilka ägare de representerar offentliggörs i samband med Knowits tredje kvartalsrapport 2015.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman fattade beslut om ersättningsprinciper till ledande befattningshavare som ska bestå av fast lön, rörlig del samt pension och andra förmåner.

Den rörliga ersättningen ska vara villkorad av att Knowit inte redovisar förlust för det år som ersättningen avser. Den rörliga ersättningen ska vara maximerad och aldrig överstiga den fasta delen eller vara pensionsgrundande.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden intill nästa årsstämma, besluta om ökning av aktiekapitalet med högst 500 000 kronor genom en eller flera emissioner av sammanlagt högst 500 000 aktier. Emissionen kan ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med villkor om apport och/eller kvittning eller eljest med villkor. Anledningen till möjligheten till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att skapa förutsättningar för att kunna förvärva bolag.