Sommarskola för medarbetarnas barn

Publicerad: 29 juni, 2010

Know IT startar en IT-sommarskola för medarbetarnas barn i augusti. Kurserna kombinerar lärande och lek och ger tillfälle att få nya kunskaper och erfarenheter och att träffa nya kompisar. Kurserna är inriktade Office-paketet eller på Multimedia. Dessutom behandlas andra aktuella ämnen, t ex miljöfrågor och studiebesök på olika arbetsplatser på Arlanda.

Kurserna hålls på Know IT:s kontor på Arlanda/SkyCity. Genom ett samarbete med flygplatsen kommer deltagarna att få bekanta sig med flera olika yrken i en spännande miljö. Varje kurs är en vecka och deltagarna går från kl 09.00 till 16.00 dagligen måndag till fredag.

– Många föräldrar har svårt att få ihop logistiken med sommarlovslediga barn. Och att hitta en vettig sysselsättning för barnen efter semestern men innan höstterminen börjar. Det är dessutom ett ypperligt sätt för barnen att närma sig näringslivet och för näringslivet att lyssna in kommande generation. Om årets sommarskola faller väl ut kommer vi att erbjuda våra kunder möjlighet att anmäla sina barn nästa sommar, säger Lena Höjgren, initiativtagare och vd för koncernföretaget Know IT AMHS.

Sommarskolan vänder sig till barn och ungdomar i åldrarna 9-11 och 12-15 år. Varje grupp har 6-9 deltagare. Varje kurs har två lärare, en huvudlärare och en assistent. Lärarna är studenter från lärarhögskolan i Stockholm och äldre barn till medarbetare på Know IT.

– Det här är ett sätt att göra Know IT till en ännu attraktivare arbetsplats. Vi har ambitionen att införa flera olika aktiviteter som stärker bandet till våra konsulter. Våra konsulter har erfarenheter med sig från sina tidigare arbetsgivare och kommer med nya idéer, som vi tillsammans försöker förverkliga och integrera med vår kultur. Detta är en av dem, säger Lena Höjgren.

Office-utbildningen, som endast riktar sig till de yngre deltagarna, lär sig deltagarna att behandla texter och bildspel på olika sätt. Multimedia-utbildningen har fokus på behandling av filer, filmer och ljud som till viss del formgivning och layout. Övningarna kommer att drivas i projekt.